08 februari 2019 - Straumnes-Andenes

Na alweer een veel te korte nacht, met dank aan Lady Aurora, schotelen Liz en Jos ons een schitterend ontbijt voor met alles wat onze maag op dat uur van de dag maar kan wensen.

Het gezellige B&B van Liz en Jos en de prachtige omgeving in the middle of nowhere.

We rijden vandaag naar Andenes, helemaal in het noorden van Vesterålen, 300 km ten noorden van de poolcirkel.
Andenes is gekend voor zijn walvissafari's, maar dat staat niet op het programma. Deze prachtige dieren hebben we al in volle glorie mogen bewonderen september laatst nabij Vancouver Island (6 september 2018) en beter dan dit wordt het echt niet meer.

Op aanraden van Liz nemen we een andere route dan eerst gepland, met name de ferry van Fiskebøl naar Melbu.

We moeten dan wel zorgen dat we om 10u30 bij de ferryterminal zijn en dat is wel wat lastig als men al die schitterende fotogenieke plekken voorbij rijdt...

Gelukkig zijn we nog net op tijd bij de ferry en zodra we binnengereden zijn gaan de deuren dicht en kiezen we het ruime sop... voor 35 minuten.

Uiteraard gaan we niet binnen zitten maar gaan direct naar het dek om van de omgeving te genieten.

fotoshoot met Filip en Sabine

mijn liefste genietend van het uitzicht

onze leuke bende

Aan de overkant van het fjord gaat de natuurpracht gewoon verder.

De brug van Stokmarknes waar we enkele dagen geleden nog onderdoor vaarden met de Hurtigruten.

We rijden de oostelijke weg van Andøya, een eiland dat deel uitmaakt van Vesterålen. Met een oppervlakte van 489 km² het op negen na grootste eiland van Noorwegen.

Een prachtige zonsondergang... om 16 uur.

We komen rond 16u00 aan bij ons hotel en gaan eerst nog wat verkennen waar de beste plaatsen zijn om het noorderlicht te fotograferen, want ook voor vandaag/vannacht zijn de voorspellingen opnieuw uitstekend.

We gaan samen, bijzonder lekker eten bij Andenes Pizza. Niet enkel Italiaans maar ook een diversiteit aan andere gerechten.
Er gebeurt hier ook iets merkwaardig. Het blijkt dat de eigenaar er uitgerekend op een vrijdagavond alleen voor staat, de beide personeelsleden hebben zich ziek gemeld. De arme man vraagt hem te verontschuldigen omdat hij alles zelf moet doen, én bestellingen opnemen én koken én afruimen enz.
Op een bepaald ogenblik komen er een viertal Noorse vrouwen binnen en ook zij zien dat het niet echt vlot loopt. Ze vinden er niets beter op dan gewoon met hun vieren te gaan helpen in de keuken. Ineens loopt alles op wieltjes en iedereen in het restaurant begint bij te springen met onder andere het afruimen van de tafels.
De man fleurt helemaal op en beleeft ongetwijfeld de avond van zijn leven. Ik zie het bij ons nog niet direct gebeuren dat de gasten gewoon bijspringen in de keuken. Maar hier, bijna op het uiteinde van de wereld, kan nu eenmaal meer dan in ons overgereglementeerd apenlandje...
Voor ons vertrek nog even pauzeren met een van de Noorse vrouwen, de eigenaar en Filip.

En ja hoor, als we buitenkomen zien we weeral al noorderlicht vrolijk dansen aan de lucht. We rijden naar onze uitkijkpunten en schieten er op los.

Onze twee Ladies Aurora...

We verplaatsen ons naar een andere plaats en daar gaat het echt helemaal los. Wat we hier te zien krijgen tart echt alle verbeelding. De instellingen van de camera moeten zelfs naar omlaag om de foto's niet te overbelichten. We zien alle zowat alle kleuren van de regenboog dansend aan de hemel. We zijn helemaal omringd door dit onwaarschijnlijk kleurrijke spektakel. Ik meen door de intensiteit van het licht zelfs iets te horen dat op een sissend geluid lijkt. De anderen denken dat ik aan het gekscheren ben, maar later bevestigen de mensen van het hotel ons dat dergelijk intens noorderlicht inderdaad een dergelijk geluid voortbrengt...
Dat was echt het allermooiste lichtspektakel dat we ooit gezien hebben... lucky us, 7 nachten hier en reeds 5 nachten Aurora Borealis...

Het weer: zon en wolken, temperatuur iets onder het vriespunt